Friday, February 1, 2008

De jobinterviews

Jawel, je leest het goed, interviewS in het meervoud. Gisteren nog voor ik telefoon kreeg van SDI media had ik ook mijn CV verstuurd voor 'shiftmanager' bij Universal studios. Daar zoeken ze iemand die de 'skydive' attractie en de medewerkers daarrond coordineert. Meer info ? www.iflyhollywood.com

Ik zat net in de auto, mijn kostuum aan en klaar om te vertrekken naar SDI Media, wanneer ik telefoon kreeg op de GSM. Of ik vandaag niet op gesprek wilde komen.

Natuurlijk ! Maar eerst wel die 4u durende test gaan doen in Culver City !

Daar aangekomen loopt de adrenaline door mijn bloed. Ik moet langs een streng beveiligde ingang en krijg een visitor's pass om door de studios te lopen. Ik meld mij aan bij de receptioniste waarop 'Guillermo' mij komt halen en mij naar de testruimte brengt. Daar krijg ik uitleg over wat er mij te doen staat. De test omvat drie dingen: een stukje film vanuit de jaren stillekes ondertitelen, een stukje van 'Friends' ondertitelen en een stuk vanuit een spel van Playstation 2 ondertitelen.

Met deze test wordt je kennis van amerikaanse 'slang' en 'idioms' getest, om te zien of je dagdagelijks 'amerikaans' begrijpt en ook amerikaanse zegswijzen kunt vertalen naar het Nederlands (op een deftige manier).

All in all vind ik dat ik het er goed van af heb gebracht ! Vond het leuk, maar het is ook heel vermoeiend werk ! Op 2 uur en half was ik er door. Toen ik Guillermo erbij haalde was hij verbaasd over mijn werktempo. En das natuurlijk alleen maar een plus.

Dan vertelde hij mij dat ze in in-house vertaler zochten. Dat zou 'on-call' zijn, maw geen vast contract maar tijdelijke opdrachten die doorgaans binnen komen. Een andere mogelijkheid is part time. En als de test heel goed blijkt te zijn, kunnen ze misschien een voltijdse job aanbieden ook, maar dat moest nog besproken worden met de supervisor. Ik heb dan maar gevraagd of ze toevallig op HRM ook iemand zoeken. En ja hoor, ze zoeken een extra recruiter ! Dus Guillermo gaat voor mij een goed woordje doen en ook binnen de andere productie-afdelingen horen naar mogelijkheden.

Volgende week dinsdag in de ochtend weet ik alvast meer. Ik ben er van overtuigd dat mijn test goed is en dat ze me willen aannemen als vertaler (stoutmoedig van mij he). Nu nog zien dat ze er een full time van kunnen maken of misschien willen combineren met HR ofzo !

Het zou wel enooorm cool zijn moest ik daar beginnen werken. Ze vertalen daar zo goed als alles van de grote filmproducties tot tv-series en Playstation spelletjes. Dan moet ik niet meer naar de film :-).

In de namiddag ben ik dan doorgereden naar Universal Studio's. Wat een machtig gevoel om niet de toeristenparking te moeten oprijden maar naar de 'employee-parking' te worden verwezen. Niet dat daar de celebs zullen geparkeerd staan, maar toch. :-)

Het klikte meteen met de manager van Ifly. Ze hebben een team van 30 mensen, waaronder een groep customer service people, de mensen die de tickets verkopen voor de attractie enzo, en de instructors, de mensen die les geven aan de kandidaat skydivers. Het systeem is in feite een grote windtunnel waarin je wordt omhooggeblazen gedurende 2 minuten. De bedoeling is dan ook om te blijven hangen. Das natuurlijk niet zo simpel. Daarom krijg je een les van 20 minuten vooraleer je erin mag. De ervaring is te vergelijken met het uit een vliegtuig springen. De skydive die hier staat is een van de enige 12 in de wereld !

Ze zoeken een shiftmanager die het verloop van de attractie en het personeel wil coordineren. That would be me.

Kristin, de general manager met wie ik een gesprek had, zag het al ongelooflijk zitten. En ik ook wel, maar toch geef ik mijn voorkeur aan het ondertitelen van films enzo. Ik hoop dan ook dat ze mij voltijds kunnen van start laten gaan.

In elk geval zou ik dinsdag met de Vice President van de Ifly nog een gesprek hebben, en mag ik ook het vliegen es een keer uitproberen :-). En dinsdag weet ik ook meteen meer over de subtitle position. So it's all going to work out.

Spannend allemaal he !! En te geloven dat ik begin deze week wat in een dipje zat en bijna de Starbucks was binnen gewandeld om aan minimum wage aan de slag te gaan..

Morgenvroeg heb ik trouwens nog een interview gepland staan in het plaatselijk health center.. het is hier wat verderop en dat zou wel praktisch zijn. Maar met de spannende vooruitzichten door de interviews van vandaag weet ik niet of het gesprek morgen voor mij boeiend zal zijn. :-)

I'll keep you guys posted !

PS. Ik heb me gisteren als vrijwilliger ingeschreven om als 'seatfiller' te fungeren bij http://www.audiencesunlimited.com/ . Vaak hebben ze tijdens awardshows zoals de Grammy's en de Oscar's mensen nodig die de lege stoeltjes vooraan kunnen opvullen. Je staat dan stand-by en wordt op het laatste nippertje opgeroepen om naar de show te komen. Tijdens de reclame-onderbrekingen wordt je dan voortdurend van plaats verzet om telkens de indruk te geven dat de zaal proppeste vol zit. Naar't schijnt een super ervaring, want je ziet alle sterren van dichtbij, maar je moet er wel wat voor over hebben. De Oscar's zal ik in elk geval niet meemaken, want dat weekend zit ik in Baltimore !

1 comment:

Anonymous said...

amaaai! echt spannend seg!!! tzou super zijn da je de job krijgt! da moet gewoon! ge kent u Amerikaans al evengoe als u Nederlands!!! whieee! kga duimen!
btw: daarjuist was den elektriek opnieuw uitgevallen en omdat het nie zo goe is voor de pc, heb ik maar eventjes gewacht tot papa da gefixed had...
dadaaa!
xxx
Wendy