Thursday, February 7, 2008

LA - city of fun and entertainment

Je verveelt je geen seconde in LA. Niet alleen zijn de filmstudio's een bezoekje waard, er zijn ook tal van pretparken die een reputatie hebben, zoals Six Flags, Knott's Berry Farm en... Disney Land !

Het oudste Disney-park ligt in Anaheim. Het is het eerste pretpark dat Walt Disney zelf heeft ontworpen en zelfs ook mee heeft aangelegd. Zeker een bezoekje waard dacht ik zo.

De aankomst in het park verliep al erg vlot. Je rijdt door de kilometerslange (zonder overdrijven) parkeergarages en wordt netjes in een parkeerplaats geloodst. Daarna wandel je 10 minuten langs een zee van auto's tot je aan de tram terecht komt die de bezoekers tot aan het park brengt. Even voel je je als een schaap in een kudde.. "This way, watch your step, step off on this side and don't do that - have a magical day at Disney Land, folks!"

Aan de gate kan je kiezen tussen 2 parken: Disneyland of California Adventure - Disneyland voor volwassenen zeg maar. Ik koos voor 'the real thing' en met het door de magische poort stappen van het Disneypark voelde ik me meteen 15 jaar jonger. Het zicht op Main Street is als uit een sprookje. Bekende tekenfilmfiguren zoals Mickey, Goofy en Donald Duck komen je enthousiast tegemoet, er rijden trams en sprookjeskarren voorbij, de Disney brandweer staat paraat en de ingang van het sprookjeskasteel zuigt je naar zich toe.

De eerste indruk in het park is er dan ook een die een kind van 10 (of jonger) zou hebben: compleet van slag en verward, maar toch blij verrast en benieuwd wat je allemaal te wachten staat. "You're leaving today and entering the world of yesterday, tomorrow and always. "

Alle attracties opnoemen zou wat teveel van het goede zijn, maar de gekende dingen zoals star wars, buzz light year, space mountain, peter pan, finding Nemo, Matterhorn, Dumbo, the Tea Cups, Pirates of the Carib., het is er allemaal ! Het park begon in de jaren '50 met 16 attracties, nu heeft het er maar liefst 60 !

Het leukst van al was het zien van de betoverde gezichten van de kleintjes die in het park rondhuppelden, achternagezeten door de rugzakdragende ouders. Wanneer Goofy of Mickey ten tonele verschijnen, schieten alle kinderen als motten naar een lamp. Ik heb medelijden met die 'Fuzzies', de mensen die een karakter spelen in het park. Langs alle kanten worden ze belaagd, besprongen, be-huild en be-gilt. "No- don't come any closer - MOM ! Oh, don't be a baby, it's just a mouse."

Ongeveer 1001 indrukken later sluit ik de dag af met een wandeling door downtown Disney, een gallerij zoals de Citywalk in Universal studios, bezaaid met winkels en restaurants. Deze plek bezoek ik vast een keer opnieuw, maar dan allicht met mijn eigen kleine spruitjes ! :-)

Oh, nog een update van de gesprekken van vandaag. Het eerste gesprek was het tweede interview met de Vice President (of den baas) van de Ifly in Universal. Dat was enorm positief ! Komt erop neer dat ze me graag in het team willen als manager, en zelfs aan een hoger salaris dan gepland. Ik had hen verteld dat SDI media 14 dollar per uur wou betalen en benefits na 1 maand. Ifly wilde aanvankelijk 13.5 per uur betalen en benefits pas na 3 maand. Dus om zeker competitief te zijn met SDI bieden ze me nu 14,25 per uur aan, en ook 2 weken BETAALD verlof (iets waar je hier in amerika heel dankbaar mag voor zijn, verlof heb je al niet veel en doorgaans ook niet betaald).

Dus ik heb een jobaanbieding van Ifly !

Een tweede jobaanbieding is bij Universal studio's theme park als Ticket seller. Das aan minimum wage, je krijgt enkel de shiften die ze niet kunnen opvullen met hun vast personeel, en de training begint pas in maart. Dus dat wordt waarschijnlijk niets.

Voor ik een beslissing maak wil ik eerst die uitslag weten van SDI. Ik heb hen daarnet gebeld, een voice mail bericht achter gelaten, en hopelijk weet ik morgen meer. Bieden ze mij een full time aan, dan kies ik natuurlijk voor SDI. Is dat niet zo, dan zal ik allicht bij Ifly starten.

Ifly is trouwens enorm tof. Je wordt in een koker gestoken waar een ventilator je met enorme kracht omhoog blaast zodat je 'vliegt' en allerlei kunstjes kan uithalen. De ervaring is te vergelijken met het skydiven, beter gekend als.. het springen uit een vliegtuig.

Vandaag kreeg ik mijn eerste initiatie. Na een les van 20 minuten kon ik samen met de instructeur de koker in en werd ik omhooggeblazen. 'Tis nogal een oefening om je recht te houden en omhoog te blijven, maar na een tijdje heb je het principe wat door en kan je beginnen manouvreren; van links naar rechts, rondjes draaien, tuimelen, enzovoorts.

Ietwat minder gemakkelijk is het feit dat door al dat geblaas je snot en speeksel ook omhoog willen. Dat kruipt dan uit je gezicht en kriebelt over je kaken. Ondertussen staat een camera op je neus gericht en legt die de ervaring vast op video. Dat wordt dan op een groot TV-scherm geprojecteerd zodat het publiek dat op de Citywalk loopt van dichtbij kan meevolgen hoe je daar als snottebellende lappenpop wiebelend in de lucht smoelen hangt te trekken.

Toegegeven, het werkt verslavend. Ze hebben mij meer dan 5 minuten lang in de lucht gehouden, wat - werd mij achteraf verteld - overeenkomt met een stuk of 4 skydives vanuit een vliegtuig. En dat voel ik ook ! Mijn bekken staan verstijfd en mijn armen zullen morgen een kilo zwaarder wegen. Hey, we're alive and kicking and loving it. I would do it again in a flash second.. well, tomorrow anyways. :-)

Foto's van Disney ? Klik hier :

4 comments:

Anonymous said...

Hihi Dennis als FUZZIE - ik zie het zo voor me :)

Ken De Vos said...

Hey Broer,
Het is net alsof we samen in Disneyland rondliepen...maar dan duizenden km's van elkaar verwijderd!
Heb net je foto's bekeken: idd... er is zo goed als geen verschil hé.
BTW: congrats met je jobaanbieding hé. Ik hou m'n vingers nog gekruisd. Zie nu maar dat je de job krijgt, want ze beginnen serieus zeer te doen zenne! haha...
Oja... zaterdag ben ik thuis...misschien tot Skypes?
Grtz,
Ken

Ken De Vos said...

Nog effe een vraagske: hoe doe je dat om een diavoorstelling IN je blog te zetten? Ik kan dit blijkbaar alleen maar toevoegen als "pagina-element"... of zie ik iets over 't oog?

Anonymous said...

Super man!!!

Wij hopen van ganser harte dat ge de job hebt! Ondertussen nog héél véél plezier en profiteer ondertussen maar van de luttele dagjes dat ge nog vrij hebt!
Groetjes,
Vera