Monday, March 3, 2008

Practical stuff and some fun stuff

Sinds het weekend hou ik me bezig met een aantal praktische dingen.

Eerst en vooral moest ik ervoor zorgen dat ik een maand huur en een huurwaarborg bijeenkreeg om in mijn kamer te trekken. Iedereen betaalt hier zijn huur met een cheque, en dus opende ik ook een rekening bij WaMu - Washington Mutual.

Ik koos voor deze bank omdat het een gratis zichtrekening heeft die gekoppeld is aan een gratis spaarrekening. Deze bank laat geld afhalen bij automaten van andere banken ook gratis toe en het overschrijven naar buitenlandse rekeningen kost ook geen extra fee's. Das praktisch voor wanneer ik weer naar Belgie terugkeer.

Ondertussen checkte de landlord mijn credit aan de hand van mijn social security number. Nu blijkt dat ik niet terug te vinden ben en ik weet ook waarom, op mijn kaart staat er namelijk een L van Linda te kort.. mijn naam is Dennis PL De Vos en die L hebben ze niet op mijn kaart gedrukt. Maw, nu kan ik beschuldigd worden van het toeeigenen van een vals soc. security nr !

Dat moet ik dus nog gaan rechtzetten.. alhoewel het niet mijn fout is dat ze een verkeerde kaart hebben opgestuurd.
In elk geval ben ik nog steeds niet officieel goedgekeurd om in mijn kamer te trekken, ook al zit ik er al een dag of twee in.. Ik heb alleszins nog maar voor 1 week huur betaald, in het geval ik dan toch niet wordt goedgekeurd..

Eind deze week meer nieuws daarover.

Ik moet wel zeggen dat het wat zwaar begint te wegen, al dat administratief gedoe en gezoek naar bewijzen van je identiteit en status.. Ik mag niet vergeten dat het voorbije jaar emotioneel behoorlijk zwaar was.. die verblijfspapieren voor de VS zijn er niet op 1,2,3 gekomen.. het ging gepaard met heel wat onzeker en bang afwachten, en toen het er dan eindelijk was en we aangekomen waren in de VS begonnen we helemaal opnieuw.. alles uitzoeken, bankrekeningen, social security nrs, verzekeringen, huurcontracten enzovoorts..
Nu ik hier in LA ben, ga ik opnieuw door hetzelfde proces, een nieuw rijbewijs, auto laten registreren, bankrekening openen, papieren voor de werkgever in orde maken, enz. Je moet er veel geduld mee hebben.

En ook al is het het allemaal waard - want ik geniet nog steeds van mijn verblijf hier - soms zijn er momenten waarop ik denk : foert met al die amerikanen, ik pak mijn koffers en vlieg terug naar het vertrouwde Belgie, waar ik geen rekening moet houden met credit history en identity proof en background checks...

En ja, op zo'n momenten mis je wel degelijk je familie en vrienden, die mensen die je kennen voor wie je bent.. Op zo'n momenten mis je de 'stoemppot met worst' en de samenkomsten met je familie, de cafebezoekjes met je vrienden, de dagdagelijkse maatschappij van Belgie. Op zo'n moment wil je je perceptie maar al te graag vernauwen naar dat wat je al kent en vertrouwd mee bent.

Ik kijk uit naar de dag waarop ik me hier weer wat gesetteld voel.. zeker van een vaste woonplaats, zeker van een vast inkomen, gewoon zekerheid kennen en gelukkig zijn, zonder zorgen te moeten maken om al die materiele dingen..

Oh ja, hier zijn nog meer foto's van het apartment en de omgeving (maar het zwembad nog niet want ze zijn er aan aan't werken). Het appartement ligt op 14639 Burbank blvd (Map it !), midden in 'the valley'



Burbank is ook het nieuwe film-en tv centrum in de wereld. De meeste tv-shows worden hier opgenomen. Friends was er zo een van bv. Burbank ligt in de San Fernandino Valley, en is DE Valley waar de domme blonde Valley-girls naar genoemd zijn. Je moet rijk zijn om hier te wonen.. en graag shoppen..

Hieronder verschrikkelijk gemaakt filmpje, maar wel een bewegend beeld van the Valley om je een idee te geven van hoe het eruit ziet. De grote toren die je ziet is die van Universal, ook meteen de plaats waar ik werk !



En ook: In Burbank is een van de Simpsons Kwik-E-Markts te vinden ! (een omgetoverde 7-Eleven)



Ik ben in elk geval blij dat ik van die laaaange commute afben.. ook al was mijn commute maar 25 miles Van Hollywood naar El Segundo, traffic on the 405 SUCKED !

hier zijn enkele grappige filmpjes over filegangers die geinspireerd werden door traffic in LA :-)



Dit is normaal !



life in LA - episode 1


Episode 2

5 comments:

Lore said...

Aai Denniske! Efkes lastig, internationale k*tweek? Het tij zal keren! dikke knuffel!
Gisteren fotoreportage van Inges reis rond de wereld. Kwijl tot de derde zeg!

Anonymous said...

Administratie administratie, ik kan het mij zooo voorstellen!
Het zal wel beteren! Denk aan het moment dat alles geregeld zal zijn! Je kan niet verwachten dat je zo maar eventjes verhuist naar een ander land en dat alles administratief in orde is hé ;)

Goed om ook eens 'een minder kantje' te lezen en te lezen hoe de praktische zaken daar ineen zitten.

Het zal wel loslopen! Toon daar maar eens hoe sterk wij, Belgen, zijn in administratie (hum hum)

x

Tozansha said...

ugh! Wat een gedoe!
Hopelijk is het allemaal snel in orde en kan je weer volop genieten van de zon, LA en het vliegen!!

xxx

Tozansha said...

De dichtstbijzijnde WAMU is in NJ!! Ik wil van Bank of America vanaf!!

bob said...

Voor een diepzinnige babbel, just skype me!
Stoemp met worst en een goeie pint kan ik je helaas niet doormailen.
Daar zal je op je honger (ha,ha :-)) moeten blijven zitten.
Kop omhoog sonny, zelfs in LA schijnt de zon niet alledagen. Maar na regen komt....juist!
Grappige filmkes : en wij maar klagen als we een fileke van 10 km hebben op onzen E17.