Saturday, January 19, 2008

Palm Springs

In '98 toerde ik als 16 jarige puber voor het eerst de Westkust. Vier weken lang reisde ik samen met mijn gezinnetje van natuurparken naar steden etc. We hebben heel wat gezien, maar de eerste en de laatste week van onze rondreis verbleven we in Palm Springs. De Toyota Prius rijdt zo zuinig dat ik vandaag dan maar die 2 uur durende rit waagde, puur uit nostalgie.

PS is het mekka van de golfliefhebber. Het ligt in de woestijn en tussenin de bergen. Hier komen veel oudjes overwinteren maar ook veel rijkelui hun dag doorbrengen in een van de vele luxueze "spa's" (kuuroorden). Het fantastische aan deze stad is dat ze als een oase is in de droge woestijn en dat je met een luchttram tot in de bergen kan en dan, zoals nu in januari, in de sneeuw terecht komt.

Dat deed ik vandaag niet. Het was prachtig weer. De temperatuur bereikte een hoogtepunt op 25 graden en de zon heeft mijn kaakjes al verbrand.

De weg naar Palm Springs verliep vlotjes. De highways zijn hier zo breed ! In Baltimore waren ze al breed, maar hier lijkt een 7 a 9 rijvakken wel standaard. Deze ochtend was het rustig rijden want er was heel weinig volk op de autostrade. Je voelt je bij momenten dan verloren wanneer je de enigste bent die aan de rechterkant rijdt en tot 9 rijvakken verder geen auto ziet.. het zicht op de stad is trouwens adembenemend vanop de Highway. Jammer genoeg kan ik al rijdend moeilijk foto's trekken.. heb toch geprobeerd er een paar te maken..

De bergen van San Gabriel liggen er besneeuwd bij. De toppen pronken boven de groene stad uit. Ik ben verbaasd hoe groen het eigenlijk nog is nu in de winter !
De weg naar PS herinner ik mij als een tocht door de woestijn. Maar dat herinnerde ik mij blijkbaar verkeerd - pas een 20 minuutjes voor mijn aankomst in de stad staan woestijnbosjes uitgedroogd te loeren naar het voorbijrazende verkeer en weerspiegelen de zandvlaktes de zon.

Het binnenrijden van Palm Springs begint altijd met een blij weerzien van het PS aerial tramway bord. Het is vergelijkbaar met een tram zoals je die in Oostenrijk hebt, een die je naar de top van de berg brengt. Op 20 minuten tijd ga je vanuit de woestijn naar de besneeuwde top.
Daar had ik vandaag geen zin in. :-) De brede straten van PS zuigen mij tot in het hart van de stad: Downtown Palm Springs is een shopping en eetplezier. In de zomer is het hier zo warm (temperaturen boven de 50 graden celcius zijn dan niet ongewoon) dat de voetpaden worden 'bemist' met water. Geen zot die zich anders in de winkelstraat waagt. Toen we in '98 in de ochtend naar de supermarkt gingen plakten mijn nieuwe schoenen aan het asfalt .. das liefst niet voor herhaling vatbaar!

Verder zocht ik ook nog het hotel op waar we toen verbleven. Grappig eigenlijk hoe je herinnering de dingen vertekend. De positie van onze kamer lag anders dan ik dacht. Het zwembad en de jacuzzi was kleiner. Of ik ben gewoon gegroeid, dat kan ook. :-)

De terugweg naar huis was langer dan gepland. De CA 60 Westbound zat proppestevol, helemaal tot aan downtown LA. Vreemd genoeg boei ik mij er al niet meer in op. We geraken er wel, de zon schijnt en de Ipod staat op. Genieten dus.

De laatste foto is een toevallig shot van de baseball spelende kinderen op het sportveld over het huis in El Segundo. Vond die wel leuk. :-)

Ohja, ik heb nog goed nieuws over het werk : blijkbaar was ik vergeten een commissiesysteem erbij te tellen. De verloning valt dan al bij al wel mee. Het is in elk geval een boel druk die van de schouders valt !

RV huren iemand ? :-D




PS. Geen tijd meer voor Joshua Nat'l Park.. het zal voor een volgende keer zijn !

7 comments:

Anonymous said...

Congrats with the job!

Tozansha said...

Met de wind in de zeilen... de zon in de rug... Ik ben blij dat het je daar zo goed gaat!! Veel succes met je zoektocht naar je nieuwe karretje! Een prius?

ps: het is hier zo koud dat Fai daarjuist binnenkwam met ijspegeltjes aan haar wangen... ocharmkes.

Ken De Vos said...

Haha...wat je daar schrijft over de herinnering die je hebt over het Trinidad Resort: het lijkt inderdaad ineens allemaal zo anders.
Alhoewel: heb net je foto's bekeken: de foto's van het Trinidad Resort zijn precies zoals ik ze herinner, maar de rest van Palm Springs lijkt me ineens zo veranderd! Tja, het is toch al weer 10 jaar geleden hé...
Toch plezant om die foto's te zien!

wendy said...

zo een mooie lucht! Ik kijk zo uit naar de zomer als ik dat allemaal zie!
Echt goe van u job! tkomt allemaal wel op zijn pootjes terecht he!
Geniet er nog van! Ik ga hier ondertussen nog wa verder dromen van palmbomen, zon, strand en golven...

xxx
Wendy

bob said...

yeah man, this is the real thing!
Je foto's brengen het verleden weer tot leven.
Alles is toch veel aangenamer in the west, not?
Fijn dat je je zo vlug kan settelen, zoontje. Die éne toffe en rijkelijk betaalde job komt wel vanzelf als het zonnetje ook terug volop schijnt in je hart.
Daarbij, wat is belangrijker : geld, of je goed voelen en je droom kunnen beleven?
Wij wensen je van harte toffe tijden en weinig zorgen.

Lore said...

I've been riding all night, my hands wet on the wheel tumdumdumdum! Good busy, moateke!

Tozansha said...

haha, super carreke die Prius!! Het is toch een wreed groot verschil he, Oost tgo West kust... en dan de vraag wat er nog allemaal tussenin zit.
Ik kijk uit naar uw volgende verhaal en foto's! Zijt voorzichtig he zo foto's trekkend al rijdend!