Saturday, January 19, 2008

De jobaanbieding

Vrijdag is D-day, de dag van mijn interview. Ik ben zenuwachtig maar niet meer dan anders. :-) Eerst de auto gaan ophalen in het Radisson hotel aan LAX. Daar upgraden ze mij met een speciale promotie naar een Toyota Prius, de populaire hybride waar de sterren in Hollywood ook graag mee rijden. En wat een coole bak is het ook ! Zuinig, een camera-installatie achteraan die aanslaat wanneer je achteruit rijdt, een ingebouwd GPS systeem, heel handig voor mij om de stad mee te verkennen.

Voor ik naar mijn gesprek ga, rij ik de kustlijn af naar het Noorden via de Pacific Coast Highway (voor de hippe mensen in LA, de PCH). Ik begin bij Venice beach, genoemd naar.. venetie, omdat de buurt doorkruist wordt met kanaaltjes en bruggetjes heeft zoals in Venetie. En het strand is natuurlijk ook berucht. Honderden palmbomen brengen de promenade verkoeling, op Muscle beach staan de bodylifters hun spierballen te pronken (echt waar, ze hebben een stuk van de promenade ingericht met 'weight-lifting' machines enzo om te spieren te trainen op kosten van de gemeente), de skaters vertonen hun kunstjes, er wordt passioneel getennist en gebasket.. kortom, het is dan misschien wel winter, hier merken ze er niet veel van.

Mijn volgende stop is Santa Monica. Heel wat sterren wonen aan deze kant. St M. is vooral bekend om zijn pier met het pretpark op. En de wandelpromenade met shops.

Ik haal een lekkere tomaat-basilicum panini in the Santa Monica Mall en rij dan langs de Pacific Coast Highway door tot aan Malibu. Daar parkeer ik mij aan de oceaan om mijn lunch te verorberen. Een prachtig uitzicht trouwens op de baai van California, en de diepblauwe oceaan.. de smog boven LA die het zicht normaal beperkt is nu uitgedunt door de sterke winden.

En dan, het sollicitatiegesprek ! Een half uur durende rit door de canyons van de Malibu Hills brengt mij tot Agoura, de plaats waar het RV bedrijfje gelegen is. Trouwens, een RV is geen trailer, het is een Recreation Vehicle, een mobilhome om Amerika mee rond te reizen. Voor velen een natte droom..

Dit bedrijf is het vierde grootste RV-rental bedrijf van Amerika. Ze hebben ook locaties in Las Vegas, San Francisco en New York. Ze hebben verschillende vacatures en die waarvoor ik op gesprek kom is Administratief assistent. Al snel blijkt dat ze iemand zoeken waarvan ze zeker weten dat die langer kan blijven dan dat mijn werkvergunning toelaat. Logisch ook, want de job vereist een inwerkperiode van 6 maanden en het is dan ook de bedoeling dat je vast deel wordt van het team.

Het bedrijf heeft al wel wat mensen gesponsord voor een H1B. En dat zouden ze voor mij ook wel willen doen. Probleem is dat ik geen hogeschool diploma heb en daardoor minder kans om het visum ook daadwerkelijk te krijgen. Misschien kunnen we de talenkennis en mijn HR ervaring nog gebruiken ? Dat gaan ze dus onderzoeken met de immigration attorney.

In elk geval willen ze mij wel in dienst nemen als Rental Agent. Op zich zeker niet slecht, ik zou de verhuur doen van de RV's, af en toe ook mensen gaan ophalen op de luchthaven of gaan afzetten en dan met de RV weer naar het werk rijden, en als ze een extra handje nodig hebben in Las Vegas of San Francisco, zou ik met een RV naar daar mogen om tijdelijk daar te gaan werken.

Enige minpunt: het maandloon. Niet de $30000 die was aangekondigd in de ad. Wel eerder $ 22000. Plus een 5 dollar commissie per RV die wordt verhuurd. Rekening houdend met alle kosten is dat niet schitterend.. Op zich wel te doen, als ik een goedkoop studiootje kan vinden. LA is enorm duur om in te wonen, dus daar zal ik wel wat geluk mee moeten hebben. In elk geval kan ik nog bij de Edlefsens blijven wonen dus dat zal financieel zeker helpen ! Het pendelen naar het werk van El Segundo naar Agoura Hills is wel een uur rijden (en met het verkeer hier in LA kan dat al gauw 2 uur zijn), dus zeker geen oplossing voor lange termijn.

Wel positief is dat ik 2 weken vakantie heb en 1 week 'sick-leave', betaald ziekteverlof. Dat is iets dat hier behoorlijk schaars is. Ik ben al blij dat ik vakantie heb !
Ook inbegrepen is medical insurance. Dat is goed, want dan kan ik van Aki haar boek af en heeft zij ook meer over in de maand.

Nu heb ik nog een mail gestuurd om te vragen hoeveel precies mijn nettoloon zou zijn, dus nog even wachten op antwoord. Het ziet er naar uit dat ik het wel ga doen. Maar ik moet zeker zijn over dat nettoloon !

Bedankt voor alle duimen, ze hebben zeker geholpen !

De foto's van vandaag :



Zaterdag: een uitstap naar Palm Springs en Joshua National Park !

6 comments:

Unknown said...

Je hebt toch nog een optie hé? Blijven solliciteren! x!

Ken De Vos said...

Ook al is die job niet echt goed betaald, maar stel dat je ze toch krijgt, dan ben je toch al op weg. Beter iets dan niets. Intussen kan je nog altijd blijven rondkijken hé.

Allez, dan zal je misschien nog ongeveer de zelfde job gaan doen als ik destijds bij Avis (al was het dan niet met "natte droom"-voertuigen)

Mijn vingers blijven in elk geval gekruisd hoor

Oja... ik zal met enig ongeduld wachten op je fotos van Palm Springs en Joshua

Anonymous said...

Dennis,
Zeer zeker duimen we nog voor U om een betere job te vinden (wat verloning betreft) maar ge bent toch al bezig dan. Dat is misschien wel een springplank naar een ander werk. Ik lees hier alles voor aan mijnen Eddy om die terug in zijn schoenen te laten landen ipv te zweven op zijne ouderdom. Hij vroeg al direct zich af wat daar een huisje zou kosten al was het maar om geregeld op vakantie te gaan. Hij is wel echt een Amerikagek hoor. Wij kopen hier volgende maand ons ouderlijk huis in en tellen daarna de centjes om te zien of we nog dit jaar terug naar Californie kunnen of nog effen moeten wachten. De Hooverdam! Mens was het daar warm zeg. Ongelooflijk wat mensen hebben kunnen presteren in zo'n weersomstandigheden. Lake Powell is gewoon prachtig! Ik ook begin terug te dromen hoor.
Groetjes en nog veel schrijfplezier.
Mama van Anne.

Anonymous said...

Hoe verlopen de jobinterviews daar? Vergelijkbaar met hier?

Dennis said...

Bedoel je het interview op zich of het proces om op gesprek te geraken ?

Om eerlijk te zijn was dit mijn eerste sollicitatiegesprek, en het gesprek zelf was heel losjes. Had de indruk dat ik veel persoonlijker kon omgaan met hen. Cijfers zijn ook altijd belangrijk. Het salaris kwam zonder schroom aan bod.

Het proces zelf is moeilijker. Hier moet je veel langer wachten vooraleer je reactie krijgt - ALS je al reactie krijgt. Ik denk dat dat komt omdat hier veel meer mensen bijeen wonen en de HR-mensen zodanig worden overladen met cv's dat ze streng moeten selecteren en nog eens de tijd niet meer kunnen nemen om iedereen van antwoord te voorzien.

Het proces hangt ook af of je bij een van de grote Corporate-companies gaat of een familiebedrijfje. Vergelijkbaar met in belgie denk ik. Grote bedrijven doen eerst preliminary interviews, dan aptitude tests, dan salary interviews en als je dan overblijft mag je van geluk spreken.
Jo-Ann zei me hier dat geluk en iemand kennen in het bedrijf hier een erg grote rol speelt..

Ben in elk geval blij dat die last van mijn schouders is. :-)

Dennis

wendy said...

hey!!!

Toch super da je mss al iets gevonden hebt he! Je kan idd nadien nog verder blijven zoeken naar iets beters!
En nu weet ik het zeker! de Westcoast wordt mijn volgende groooote reis!!!!

dada!!!
xxx
Wendy