Thursday, April 17, 2008

La Misma Luna - Under the same moon

Daarnet heb ik een erg aangrijpende film gezien over hoe een jongetje van 9 vanuit Mexico illegaal de Amerikaanse grens oversteekt om zijn moeder te gaan opzoeken in Los Angeles waar ze illegaal woont en werkt om haar zoon een beter leven te geven.

Hier is de trailer : http://www.foxsearchlight.com/underthesamemoon/

De film portretteert een realistisch beeld van hoe het leven als illegaal immigrant is. Vooral opmerkelijk is ook hoe een stad als LA zoveel verschillende leefwerelden herbergt.

Hier heb je de rijke wereld, de glitter en glamour van de filmsterren en celebrities allerlei.
Je hebt de middenklasse die in de mooie suburbs wonen van LA, vaders en moeders die elke dag opstaan om te gaan werken, hun kinderen die elke dag met de schoolbus naar school gebracht worden.
Je hebt de newbies in town (zoals ik :-)) die struggelen om rond te komen, waitresses en bus boys, die een appartement delen met een roommate en hun dromen nastreven (vooral dan in film en muziek).
En dan heb je de 'minority groups', de mexicanen, chinezen, zwarten, etnische groepen die samenhokken in Ghetto's.
En aan de basis van deze demografische piramide heb je de illegalen. Mensen die op zoek zijn naar een betere wereld. Ik heb bewondering voor deze mensen, want ze werken enorm hard voor hun geluk. Beeld je in dat je geen auto mag rijden omdat je geen rijbewijs krijgt, dat je geen social security number kan krijgen (of in belgie een rijksregisternr) waarmee je mag werken, dat je geen health care insurance hebt (dus als je ziek bent moet je het zelf maar oplossen). Als een baas je niet wil betalen, pech, dan kan je er niks aan doen.

Toen ik de bioscoop uitreed keek ik door een heel andere bril naar LA. Een plek waar illegalen dag in dag uit vechten om een plaats te krijgen in deze wereld van schijnbaar geluk en welvaart. Ik vraag me dan ook af wat ik zou doen als illegale immigrant ? Zou ik hier wel kunnen overleven ?

Stel je voor dat je in New York terecht komt met niets anders dan de kleren die je aanhebt. Waar begin je dan ? Zoek je eerst werk of een verblijfplaats ? Wat voor werk zoek je ? Als je dan al Engels spreekt..

En wat is hun motivatie om elke dag opnieuw dezelfde shit te moeten meemaken ? Is het dan echt zoveel beter om in armoede in de VS te leven ? Waarschijnlijk wel.. want wat een mexicaan hier illegaal per uur aan minimum wage kan verdienen is in Mexico 10 keer zoveel waard.

Honestly, ik zou voor geen geld van de wereld in die situatie willen terecht komen. Ik ben blij te weten dat ik naar Belgie kan als terugvalbasis. Ik besef nu maar al te goed wat voor een gelukzakken wij Belgen zijn, met ons sociaal zekerheidssysteem, onze ziekenkassen en onze pensioentjes. Op dit moment zou ik iedere Belg die klaagt over Belgie z'n smoel willen toe plakken met de dikste plakband en in een grote doos met het label "illegaal" opsturen naar de VS. Dat ze daar maar eens hun leven van 0 opbouwen en zien hoe ze het er vanaf brengen zonder het opvangnet van de overheid. Zonder de knuffelpolitiek die Belgie zo hoog in het vaandel draagt.

En wat voor een gelukzak ben ik niet om dit hier allemaal te mogen meemaken zonder mij onoverkomelijke zorgen te moeten maken over waarmee ik morgen mijn boke met kaas zal kopen of schrik hebben dat de immigratiedienst mij te pakken krijgt. Ik besef het maar al te goed hoe verwend ik ben.

It's a tough world out there. You just gotta remember to see it.

4 comments:

Ken De Vos said...

Je hebt 100% gelijk. Wij beseffen idd niet hoe goed we het eigenlijk wel hebben, ook al klagen we steen en been over ons "apenland"...
Amerika is voor velen het "Beloofde Land", waar kapitalisme en luxe begeerlijk lonkt... maar zoals je zelf schrijft: aan die medaille is ook een keerzijde: no money, no life!

Great blog!

Ken De Vos said...

Oja, leuke foto's ook!

Anonymous said...

je hebt groot gelijk Dennis...kben ook zo iemand die mij echt kan ergeren aan mensen die voor de minste dingen zitten te klagen. Ze hebben WEER is rugpijn of hoofdpijn of ze zijn moe...dan denk ik, der zijn zoveel mensen die het veel moeilijker hebben!die ECHT ziek zijn of in (geld)problemen zitten. Natuurlijk zijn er hier ook mensen hoor die het niet altijd gemakkelijk hebben.Ik ben er al mee geconfronteerd geweest op het werk en dan denk ik...dat dit de dag van vandaag nog bestaat e! We staan er niet altijd bij stil.

Dada!xxx
Wendy

Damiaan said...

hihi :-) knuffelpolitiek ... leuk woord!

Ik kijk er op een beetje een andere manier naar, waarschijnlijk omdat ik zelfstandige ben. Ik besef maar al te goed hoe goed het hier is voor velen... (en dan maar zagen over de koopkracht...)